Základní informace
Titul CZKoncertantní symfonie č. 2 (Sinfonia Concertante)
Podtitul CZpro housle, violoncello, hoboj, fagot a malý orchestr
Titul ENSinfonia Concertante [auth.] No. 2
Podtitul ENfor oboe, basson, violin, violoncello and small orchestra
Titul DESinfonia Concertante Nr. 2
Podtitul DEfür Violine, Cello, Oboe, Fagott und kleine Orchester
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieDvojkoncerty, trojkoncerty a čtyřkoncerty
Halbreichovo číslo322
Části (věty)1. Allegro (non troppo); 2. Andante moderato; 3. Poco allegro
Durata21'
Nástrojové obsazení0020-2000-Pf-Archi
Sólový hlasOb Fg Vl Vc
Dedikant Sacher, Maja
Diplomatický přepis věnováníDedicated to Maja Sacher
Poznámka k věnováníVěnování na první straně tištěné partitury (B&H, 1951).
Původ
Místo kompoziceNew York, NY
Rok dokončení1949
Započetí kompozice15. 01. 1949
Dokončení kompozice05. 03. 1949
Premiéra
Interpret Bouchet, Henri
Fest, Louis
Gold, Alexander
Manoliu, Petru
Sacher, Paul
Datum premiéry08. 12. 1950
Místo premiéryBasilej
Poznámka k premiéřeAlexander Gold (Ob), Henri Bouchet (Fg), Petru Manoliu (Vl), Louis Fest (Vc), Paul Sacher (dir.)
Ansámbl Das Basler Kammerorchester
Basler Kammerorchester
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuReprodukce autografní partitury uloženy v Institutu Bohuslava Martinů v Praze (majetek Nadace Bohuslava Martinů) a v Paul Sacher Stiftung v Basileji.
Copyright
CopyrightBoosey & Hawkes, London-New York
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2018
Signatura IBM: SV MAR 6
Specifikace vydání: Souborné vydání díla Bohuslava Martinů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Koncertantní symfonie č. 2.
O skladbě

Sinfonia concertante No. 2, H 322 vznikla v roce 1949 a Bohuslav Martinů ji věnoval švýcarské mecenášce moderního umění Maje Sacherové, manželce dirigenta Paula Sachera. Setkání Bohuslava Martinů s touto osobností představovalo jeden z nejdůležitejších momentů v jeho osobním životě i tvorbě. Z podnětu Paula Sachera vzešlo téměř dvě stovky skladeb významných skladatelů 20. století. Z výsledku blízkého přátelství Paula Sachera s Martinů vzniklo celkem pět významných skladeb včetně Koncertantní symfonie č. 2, jejíž premiéry se Sacher ujal také jako dirigent se svým Basilejským komorním orchestrem v prosinci roku 1950.

Obsazení koncertantních nástrojů jakož i centrální tónina této skladby je poctou Josefu Haydnovi, jehož stejnojmenné dílo učarovalo Martinů na jednom z pařížských koncertů na konci třicátých let. Řadu let pátral Martinů neúspěšně po Haydnově partituře. Když ji konečně koncem čtyřicátých let našel v USA a prostudoval ji, potvrdil se mu jeho prvotní dojem. Rozhodl se napsat obdobnou skladbu, ve které by vyjádřil ,,své přitakání šťastnému a klidnému životu." Vzniklo jedno z posledních děl období skladatelova příklonu k neoklasicismu, dílo plné optimismu a životní pohody. Je návratem ke koncertantním skladbám třicátých let, ale jejich styl je zde obohacen o zkušenost z práce na pěti symfoniích. Tempový sled dvou krajních allegrových vět se střední pomalou odpovídá zvyklostem sólového koncertu a zároveň navazuje na Haydnův vzor. Ducha skladeb klasicismu navozuje Martinů použitím některých kompozičních technik: dokonalé imitace nástupů vedlejších témat a výrazný návrat reprízy v závěrečné větě, vzbuzující dojem klasické sonátové formy. Působivě je vypracováno také střídání orchestru a sólových nástrojů sólového kvarteta ve stylu barokního concerta grossa. Ze skladeb Bohuslava Martinů, které následovaly, je Sinfonii concertante nejblíže svým stylem, zvukovou barevností i náladou o rok mladší Sinfonietta La Jolla, H. 328 pro klavír a komorní orchestr. 

Jana Honzíková a Sandra Bergmannová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 10. 12. 1999

« předchozí
ID 244 (záznam 1 / 0)
další »