Základní informace
Titul CZKytice [auth.]
Podtitul CZcyklus skladeb na lidové texty, pro smíšený sbor (dětský sbor), sóla a malý orchestr [auth.]
Titul ENBouquet of Flowers
Podtitul ENa cycle of compositions to folk texts for mixed chorus (children`s chorus), soli and small orchestra
Titul DEBlumenstrauss
Podtitul DEeine Funkkantate über Volkstexte
Titul FRBouquet de fleurs
KategorieVokální hudba
PodkategorieKantáty s orchestrem
Halbreichovo číslo260
Části (věty)I. díl: 1. Předehra; 2. Sestra travička; 3. Selanka; 4. Kravarky - Volání pasaček; 5. Intráda; 6. Milá nad rodinu *** II. díl: 7. Koleda; 8. Člověk a smrt
Durata43'
Nástrojové obsazení2320-2210-Timp-Batt-Arm-Pf-Pf-Archi; coro misto, coro voci bianche
Sólový hlasS A T B
Dedikant Zrzavý, Jan
Diplomatický přepis věnováníVěnováno J. Zrzavému [A, CS; PS - ČHF 1956]; Janu Zrzavému [PPR - Panton 1976]
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1937
Započetí kompozice06/1937
Dokončení kompozice26.09.1937
Premiéra
Interpret Otakar Jeremiáš (dir./cond.), Jan Kühn (dir./cond.), Julie Vildová (S), Marie Cyteráková (A), Beno Blachut (T), Jiří Herold (B)
Blachut, Beno
Cyteráková, Marie
Herold, Jiří
Jeremiáš, Otakar
Kühn, Jan
Vildová, Julie
Datum premiéry1938-05-04
Místo premiéryPraha, Československý rozhlas
Ansámbl Pražský rozhlasový orchestr, Český pěvecký sbor, Kühnův dětský sbor
Uložení autografu
InstituceČeský rozhlas
Místo uloženíPraha
Současný vlastníkČeský rozhlas, Praha
Uložení autografu 2
Poznámka k autografuV soukromém vlastnictví (Německo) uložen opis partitury cizí rukou (1948).
Copyright
CopyrightSchott Music, Mohuč
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Český hudební fond, Praha, 1956
Signatura IBM: 1057
Specifikace vydání: Partitura, 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1976
Signatura IBM: 1057c KV
Specifikace vydání: Klavírní výtah; 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1984
Signatura IBM: 1057d KV
Specifikace vydání: 2. zrevidované vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Odkazy Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Texty z české lidové poezie. *** Údaje ze zápisníku Charlotte Martinů: durata: 41' 30''; začátek kompozice: 05.06.1937, I. díl (dokončení?): 18.06.1937, dokončení 8. části "Člověk a smrt": 26.09.1937. *** Název a durata na titulní straně autografní partitury: "Kytice. | Cyklus skladeb na lidové texty. | pro smíšený sbor (dětský sbor), soli a malý orchestr. | Celé dílo (s přestávkami) trvá 45 - 50 minut". Datum na titulní straně: "18. červen 1937"; datum na konci Koledy: "21/6 1937."; datum na poslední straně autografu: "26./9 1937.".
O skladbě

Rozhlasová kantáta Kytice vznikla v létě roku 1937 a je věnována malíři Janu Zrzavému, skladatelovu příteli z pařížských let. Tento cyklus skladeb na texty české lidové poezie pro sóla, smíšený, dětský sbor a malý orchestr napsal Bohuslav Martinů na objednávku Českého rozhlasu, pro který již dříve složil operní aktovky Hlas lesa, H 243, a Veselohru na mostě, H 247. Kytice sestává z osmi částí, které se vždy pojí po dvojicích, tvořených vždy jednou orchestrální a jednou orchestrálně-vokální částí (Předehra - Sestra travička, Selanka - Kravarky, Intrada - Milá nad rodinou), jedinou výjimku z tohoto pravidla představuje závěrečná orchestrálně-vokální dvojice Koleda - Člověk a smrt. V malém orchestru použil Martinů podobně jako např. v Tre ricercari, H 267, nebo v Concertu grossu, H 263, dva klavíry, ke kterým přidal ještě harmonium. Lidové texty si vybral z lidových sbírek Františka Sušila a Karla Jaromíra Erbena (Koleda).

Téma smrti prochází celou tvorbou Bohuslava Martinů od nezralých raných pokusů, jakými je např. symfonická předehra Smrt Tintagilova, H 15, (označená v rukopise jako opus 1), až po smrt pastýře Manolia v opeře Řecké pašije (1954-9), H 372. Ve všech kantátách a oratoriích, které Martinů napsal (vedle Kytice to jsou ještě Česká rapsodie (1918), H 118, Polní mše (1939), H 279, Hora tří světel (1954), H 349, Epos o Gilgamešovi (1954-5), H 351, a čtyři lidové kantáty z let 1955-9) je zastoupeno téma smrti. V Kytici jí ale Martinů věnoval celou jednu část a to tu závěrečnou, nejvýznamnější a nejrozsáhlejší - Člověk a smrt tvoří téměř třetinu trvání celé kantáty. Je-li v madrigalu Na tom světě nic stálého (č. 3 z Madrigalů pro smíšené hlasy, H 380) smrt pojednávána rezignovaně, takřka smířlivě, v závěrečné části Kytice je vylíčena jako něco strašlivého, před čím se člověk marně snaží utéci. V souladu se svým tehdejším zájmem o středověké lidové divadlo používá Martinů hrůzostrašných zvukomalebných efektů – opakované údery dřev, žesťů a obou klavírů, dělící slova: „Střelila ho smrti střelou přeukrutnou střelou přeukrutnou. A píchla ho v srdce převelice těžce“ se vryje do paměti po prvním poslechu a zůstane v ní navždy jako archetyp děsu ze smrti. Jako v každém správném moritátu je v závěru osud jednotlivce zobecněn do podoby výstrahy: „Rozmilí přátelé, z toho příklad vemte: co na mně vidíte, na sobě čekejte“. Nebyl by to však Martinů, aby celé dílo nezakončil hudbou, která – navzdory svému textu - skýtá útěchu.

Kytice patří k těm dílům Martinů, která jsou až do dnešních dnů provozována více v Československu, než v zahraničí. Snad se na tom podepsala její textová předloha, přece jen srozumitelnější ve skladatelově vlasti než mimo ni, snad je na vině i složitý provozovací aparát, vyžadující kromě orchestru ještě dva velké sbory. Složitá mezinárodní politická situace a fakt skladatelova exilu ale nepochybně negativně ovlivnily počet provedení tohoto vrcholného díla. Dvacet let po jeho vzniku, v roce 1959, se o něm Martinů zmiňuje v dopise příbuzným do Poličky: „Už se nám dovolená ostatně také končí a těším se zpět na Schönenberg, tam se cítíme více doma a naši přátelé se také už na nás těší. Čekají tam na nás desky, tak konečně něco uslyšíme. Paul Sacher si je hrál a moc se mu líbí, píše, že jsou dobře nahrány, tak uslyším aspoň Kytici, kterou jsem nikdy neslyšel.”

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Selected Masterpieces, © 2001 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 184 (záznam 1 / 0)
další »