[New York] Brezen 19. 56.
Mily priteli:
Jak vidim jste stale zamestnán Studankami, což je dobré.[1] Ted co se dalšich plánu tyče nechci aby jste vy nebo Trnka měli dojem ze vás chci nějak ovlivnovat a nebo zasahovat do jeho koncepce filmu, samozřejmě udělá to dle svého přáni a koncepce. Ted právě mi pise Šebanek že je nějake nedorozuměni ohledně filmu jakoby Trnka chtěl delat film s mou hudbou ale bez vašeho textu, nerozumim jak by to provedl.?[2] Mnoho mne potěšila vaše zpráva o provedeni Studanek ve Trech studnich[3].
Nyni co se týče vašeho zájezdu rád bych vás někde zde potkal a poznal ale nevim jak vam pomoci a v čem by moje pomoc měla záležeti.[4] Šebanek jak se zdá má už povoleni jak jsem z jeho dopisu viděl a nabo má velkou naději. Tedy jak vám pomoci, na koho se obratit? Myslite že byste mohl užíti tohoto dopisu jako doklad k vaši žádosti? Pojedet-li s těmi filmari v nějaké funkci je velká možnost že bych vás potkal v Cannes, ne to nejde, teď si vzpominam že Festiaval je myslim v dubnu, to budu ještě zde. Budeme v Pařizi asi kolem 10. května, ale moje plany jsou dosud nejasné,[5] jak asi vite byl jsem jmenován na Americké Akademii v Řimě a dle toho musim plánovat.[6] Během prázdnin budeme pravěpodobne na jihu Francie, někde u Cannes.[7] Šebanek jak se zda chce přijet do Pariže a pak do Londyna vyjednávat s mym nakladatelem.[8] Na jak dlouho by vam zájezd byl povolen? Kdybyste jel s filmaři mohl byste se vrátit přes Pariž? Mužete užit dodatek tohoto dopisu jako důkaz pro naše setkáni.
Mam určité plany o dalši spolupraci s vámi, mohli bychom pokračovati i na dále k obnoveni folkloru a starých zvyků jež vy jistě znáte a eventuelně i pro vetši věc, jako libreto pro operu a mnoho jinych věci jež lze jenom při seznameni domluviti.[9] Doufám že dostanete dovoleni k výjezdu za přičinou našeho setkáni, nechte mi jenom vědět v které době by to bylo možné a kam byste mohl za mnou přijeti.[10] Snad na podzim by to bylo nejvhodnejši, ale to je dle vás.
Napište mi jak váš projekt pokračuje a co byste ode mne potreboval.
Srdecne vas zdravim
B. Martinů
[1] Martinů reaguje na Burešův dopis z 23. ledna 1956, kde básník nadšeně líčí všechny události kolem uvedení Otvírání studánek, o televizním vysílání 22. ledna a dalších plánech, které se této nadšeně přijaté kompozice týkají (CBM, PBM Kd 21). Viz s. XY.
[2] Martinů psal Šebánkovi o tři dny později v podobném smyslu: „Take nerozumim jak píšeš že Dr. Trnka chce dělat Studánky s mou hudbou ale ne s Burešovým textem… Jak to chce udělat???“ (22. března 1956, CBM, PBM, Kkš 1025). To byl patrně počátek konce příprav Trnkova filmu. Koncem května Martinů jen podotkl v dopise Burešovi: „Škoda že z toho Trnkova projektu sešlo. Životopisný film to už zavádí na jiné pole.“ (22. května 1956, CBM, PBM Kb 645).
[3] K tomuto údajnému provedení se nedochovaly žádné informace. Nelze vyloučit, že Martinů reaguje na lokace plánovaného natáčení Otvírání studánek v létě roku 1956.
[4] Cestování z Československa do západní Evropy bylo v 50. letech velmi obtížné. Proto se Martinů snažil Burešovi pomoci, aby mohl získat potřebná povolení. Básníkova cesta se uskutečnila i přes veškerou snahu až o více než rok později, v květnu 1957.
[5] Vzhledem k vízovým problémům Charlotte Martinů přiletěli 5. května do Basileje, kde pobývali u manželů Reberových. Od 17. května pak byli ubytováni u manželů Sachrových v Schönenbergu (Mihule, 2002, s. 593).
[6] Na American Academy in Rome nastupuje Martinů na začátku října 1956 a působí zde do listopadu 1957 (Mihule, 2002, s. 593).
[7] Místo toho manželé Martinů trávili léto zejména ve Švýcarsku na Schönenbergu.
[8] Mělo se jednat o schůzku Karla Šebánka se zástupci Boosey & Hawkes, k níž však patrně nedošlo.
[9] Karlu Šebánkovi píše Martinů: „Doufám, že se Bureš také dostane, ven aby viděl jiný svět než CS vysočinu. A možná že bych s ním domluvil nějaké další studánky.“ (22. března 1956, CBM, PBM, Kkš 1025).
[10] Miloslav Bureš navštívil B. Martinů v Římě v termínu 16.–24. května 1957 (Zouhar, 2016, s. XXIV).
Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.